Sunday 11 December 2016

Khasiat Beetroot



Sape sini tau khasiat beetroot angkat tangan laju2 !!

Sebenarnya beetroot ataupun ubi bit yg kaler merah ni ada byk sgt khasiat dlm ni untuk kecantikan kulit. Ni antara khasiat2 ubi ni yg sy nak share..

1. Mencerahkan Wajah
Bit merupakan salah satu buah yang dapat menjadikan kulit wajah tampak lebih putih dan bersinar selain buah bengkoang. Sapu buah bit yang telah dibuat jus sebagai scrub wajah yang dicampurkan dengan susu. Biarkan selama kurang lebih setengah jam sebelum dibersihkan.

2. Pemutih Kulit
Untuk membuat kulit menjadi putih dalam semalam, buah bit dapat bekerja secara ajaib di wajah. Campurkanlah satu sendok makan jus buah bit dengan 1 sendok teh jus lemon. Oleskan pada wajah dan biarkan selama kurang lebih 15 minit. Cuci dengan menggunakan air suam sebelum tidur.

3. Untuk Jerawat
Campurkan 2 senduk makan jus buah bit dan juga dengan tepung dadih. Bahan ini dapat membantu untuk keringkan jerawat untuk waktu yang singkat tanpa membuat bekas luka.

4.Mata Panda
Jus bit yang juga dapat menghapus lingkaran mata panda. Selain daripada itu, buah bit juga dapat menurunkan bengkak di mata sebab memiliki kandungan zat penenang.

5. Bibir Lebih Merah
Untuk memperoleh warna bibir yang merah dan juga pink, sapukan jus buah bit di bibir dan biar semalaman.

6.Untuk Kulit Kering
Campurkan jus buah bit, madu dan juga susu. Sapu di bagian tubuh yang merupakan kulit kering.

Hah lepas ni sy rasa makin ramai yg cari buah bit ni dkt supermarket kan.. so lepas ni buah bit bukan je utk jadikan warna merah utk kek red velvet tau, boleh je buat utk bagi kulit sentiasa cantik!

No comments:

Post a Comment